Eerste week: Durban en St. Licia - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Anouk Lepper - WaarBenJij.nu Eerste week: Durban en St. Licia - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Anouk Lepper - WaarBenJij.nu

Eerste week: Durban en St. Licia

Door: Anouk de Lepper

Blijf op de hoogte en volg Anouk

09 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Durban

Aangezien m'n telefoon nog steeds een drama is met whatsapp, heb ik toch besloten een blog bij te gaan houden om iedereen op de hoogte te houden.

Direct nadat we zijn aangekomen in Johannesburg hebben we de auto opgehaald, koffers in Pretoria achtergelaten en doorgereden naar Durban. Durban is een moderne stad aan zee, met hoge golven, waar je goed in de gaten wordt gehouden (zowel vanwege de golven als van haaien). Hoewel het ook zou kunnen dat de kustwacht ons zo goed in de gaten hield, omdat we de enige blanken waren EN een bikini droegen.. De lokale bevolking gaat namelijk gewoon in hun kleding zwemmen. Wij werden dan ook vreemd aangekeken met onze bikini's en waren een bezienswaardigheid. We zijn zelfs 4x gevraagd om met wild vreemden op de foto te mogen. Eén meisje trok spontaan haar kleding uit, om zo ook in haar 'lingerie' met ons op de foto te kunnen.

Hier hebben we ook onze eerste 'braai' gehad, georganiseerd door de kok die in Happy Hippo (ons hostel) woont en kookt sinds de scheiding met zijn vrouw. Aangezien we van Durban enkel nog de zee gezien hadden, heeft hij ons meegenomen naar de markt in Durban, waar al het eten vers binnen komt. Hier gaan de armste bewoners hun eten halen. Het was belangrijk om goed bedekkende kleding te dragen, aangezien je anders flink lastig gevallen kon worden. Wonderbaarlijk genoeg konden we wel onze camera's meenemen, zolang je ze maar dicht op je draagt. Op deze markt werd naast vers groente en fruit ook varkenskoppen en slangenhuid verkocht (dat stinkt onwijs!).

Vervolgens zijn we naar St Lucia gereden, wat na 2 uur rijden door een prachtig landschap ook een heel andere sfeer met zich meebrengt. Van het moderne Durban, naar veel krottenwijken op een berg en kinderen die rennend de snelweg oversteken. Op deze snelweg halen van beide kanten auto's en vrachtwagens elkaar in, terwijl er maar 1 rijstrook is per richting. Erg gevaarlijk, maar je moet eraan meedoen. Maar aangekomen in St Lucia is er rust, vrijheid en geen angst voor zakkenrollers etc. Het is hier zowaar veilig. Hier hebben we een boottocht over de estuary gedaan, waarbij we veel hippo's en enkele krokodillen hebben gezien. Deze zagen we ook in de wandeling in het natuurgebied rondom St Lucia, naast roofvogels en aapjes (die trouwens ook over de weg lopen hier). De volgende dag zijn we naar Hluhluwe geweest, een prachtig natuurpark waar we zelf hebben rondgereden. Hier zagen we vrij snel buffels en neushoorns. Naast de mooie natuur zagen we lange tijd bijna geen dieren, op enkele aapjes, een schildpad en een krokodil na. Toen we besloten naar de uitgangen te gaan rijden, zagen we plotseling zebra's oversteken. Deze waren we zo druk aan het fotograferen dat we bijna miste dat er achter ons een olifant overstak. Gelukkig staat z'n kont nog op de foto. We besloten deze olifant te zoeken, waarbij we de giraf naast de kant van de weg ook bijna over het hoofd zagen. Vervolgens werd de weg versperd door neushoorns en later door 30 buffels. De olifant hebben we helaas niet meer gevonden, maar gelukkig was er nog een olifanten familie bij de uitgang.

Terug aangekomen in Pretoria werden we warm ontvangen door de gastvrouw en vervolgens door haar zoon meegenomen naar de supermarkt. We worden hier werkelijkwaar als de koningin behandeld: er is een poetsvrouw, zij doet ook de was en afwas, er staat iemand in de supermarkt om je boodschappen in te pakken en iemand op de parkeerplaats om de boodschappen in je auto te tillen en zelfs het winkelwagentje mag je als vrouw niet zelf wegzetten. Vandaag hebben we een braai gehad met alle coassistenten die hier in Pretoria zitten en morgen gaat het dan beginnen: chirurgie in het ziekenhuis in een township.....

• 18 Maart 2015 - 20:43

Mieke De Lepper:

Fijn om te horen dat alles goed gaat en dat jullie aan het genieten zijn. Lang leven de techniek.

• 19 Maart 2015 - 16:29

Skoonpa:

Leuk verslag en goed idee zeg! Voordeel dat je bij thuiskomst niet iedere keer je verhaal weer hoeft te vertellen. Ben blij voor je dat je geniet, maar nu is het echte werk pas begonnen?!
    Hou je haaks meid en succes!
    Dikke knuffel!
    Skoonpa

• 19 Maart 2015 - 21:58

Theo Rikken:

Leuk om te lezen over het land, de natuur waar je je nu moet thuis gaan voelen. Ben natuurlijk het meest benieuwd naar je "werk". Groet.

• 21 Maart 2015 - 08:44

Femke:

Leuk verhaal lieverd!!
    Hopelijk tot snel op facetime :D

• 21 Maart 2015 - 09:15

Iris:

Mooi verhaal weer, het is of we erbij zijn...ik lees ze voor aan Niko en lachen heel wat af...

• 21 Maart 2015 - 21:08

Janneke:

Hi schone zus!
    Leuk om je eerste verhaal te lezen en te merken dat je je vermaakt :-)
    Ben heel benieuwd naar je werk, dat is vast heel andere koek!
    X