Week 3 van de reis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anouk Lepper - WaarBenJij.nu Week 3 van de reis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anouk Lepper - WaarBenJij.nu

Week 3 van de reis

Door: Anouk de Lepper

Blijf op de hoogte en volg Anouk

30 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

In het ziekenhuis was het deze week eigenlijk hetzelfde als vorige week. Aangezien de studenten hier iedere week roteren, hebben we aan het bed vooral dezelfde uitleg gekregen. Wel hebben we een aantal keer bloed geprikt en infusen geplaatst, wat hier standaard door de artsen gedaan wordt (en niet door de verpleging). Verder hebben we voor het eerst een operatie bijgewoond (voor de geïnteresseerden: een laparascopische Nissen fundoplicatie), leerzaam om eens te zien. Ook hebben we voor het eerst onze "eigen patiënten" gehad, wat betekent dat je om 06.30 aan hun bed vraagt hoe het gaat en de bloeddruk enzo noteert. En hoewel we graag over een plan na zouden denken, gaat dat niet, omdat hier alleen papieren statussen zijn en als je iets opschrijft, het dus definitief wordt.

Maar naast weinig bijzonders te hebben meegemaakt in het ziekenhuis, zijn er wel een aantal andere wonderlijke dingen gebeurd. Zo hebben we ons verbaasd over de schoonmakers. Niet alleen dweilen ze de vloer van een kroeg, tijdens het stappen.... Maar ook het bordje met: "pas op, natte vloer", gebruiken ze zowel als waarschuwing, en als wapper ding om de vloer mee te drogen.

In het weekend hebben we voor het eerst sinds het verblijf in Zuid-Afrika de wekker niet gezet. Daarna zijn we gaan winkelen en lunchen in de stad. Wonderlijk hoeveel gezichten deze stad heeft; van krottenwijk, criminaliteit en bedelaars, naar een totaal modern winkelcentrum en een totaal veilig gevoel. Over onveiligheid gesproken, we zijn hier op stap geweest, wat erg leuk was. Maar vervolgens moesten we om 02.30 door de slechtste wijk van Pretoria naar huis rijden (ik was de BOB). In deze wijk waren er plotseling mensen midden op straat en ben ik zeker 10x door rood gereden, omdat het onveilig is om te stoppen. Hele aparte ervaring, maar we leven nog!

Zondag zijn we naar park acoustics geweest, een festival in de stad. Dit was werkelijk fantastisch, heel relaxte sfeer en leuke bandjes. Het eindige met 3 cabaretiers die vooral grappen maakte over de situatie in Pretoria, het feit dat er te weinig stroom is en dat de president enkel de middelbare school heeft afgerond. Gelukkig kan er nog om gelachen worden.

• 30 Maart 2015 - 18:29

Iris En Niko:

Geweldig wat een lef..goed dat je door rood bent heen gereden...hihihi dat was veiliger dan stoppen haha!!! Over 2 maanen hier maar niet meer proberen...wat zal je moetten afkicken!

• 31 Maart 2015 - 14:23

Skoonpa:

Wederom leuk verslag. Ik kan mij helemaal voorstellen hoe jij je voelt daar in het ziekenhuis.
    Ik zou werkelijk de kriebels krijgen en met dingen gaan gooien als ik zo zou moeten werken.
    Ach ja meid blik op oneindig en verstand voor een gedeelte op nul zou ik zeggen en vooral heel veel genieten van de rest.
    Heb je een mailtje gestuurd afgelopen week, ben benieuwd of je die hebt ontvangen.
    Ik adviseer je qua veiligheid je grenzen maar niet te veelr te verleggen en je het zo probeert te regelen dat je je in veilig gebied kunt verplaatsten. Vindt het maar niks anders, we willen je wel gezond en heel weer terug!
    Gauw tot horens maar weer!
    Dikke Hug XX
    Skoonpa